Ögonbryn

Han sa så, upprepade jag häpet. Du är läskig när du är arg. Och jag var ju inte ens upprörd!

Nä, sa kollegan P, problemet med dig är snarare att du är för snäll. Vi är bortskämda med det. Men du kanske höjde på ögonbrynet, det skulle räcka för att sätta skräck i mig i alla fall.

Det där meningsutbytet mindes jag när jag läste följande fantastiska citat av Lina Thomsgård i Elle:

Mitt beautymåste är ögonbrynssminkning. Jag är lagd åt det muntra hållet så om jag inte har några ögonbryn att rynka på tänker jag att folk ska tycka att jag är meningslös.

Jag som är både snäll och munter bör alltså vårda mina ögonbryn. Kommer väl aldrig upp i samma klass som Frida Kahlo men har uppenbarligen tillräckliga resurser för att hålla kollegorna på mattan åtminstone. Det känns ju lovande inför hösten!

Bildresultat för frida kahlo

En dam med sådana bågar muckar man inte med.

